Thursday, September 6

skoldag

Jobbade med att mocka skit på hästkliniken för första gången idag och det var sjukt segt att gå upp i ottan och tog sjukt lång tid första gången. Jag hatar att mocka tidningspapper (särskilt när boxarna är size fölning) men jag antar att jag kommer att vänja mig. Det var ju ändå över två år sedan jag skötte hästar på riktigt.

Dissekerade mink idag och det går förvånansvärt bra för mig att bara stänga näsan. Var sjukt nojig innan eftersom jag är så spy- känslig när det kommer till lukter (däremot har jag inget mot att se blod och skära i djur som tur är). Och bitvis är det så coolt och intressant att man nästan glömmer bort det som inte är så fresh med hela grejen. Har en relativt bra basgrupp också och vi funkar rätt bra tillsammans.

På eftermiddagen hade vi gruppdiskussioner om att gå på vete- rinärprogrammet och jadajadaja. Fick dock en del bra info och en del mindre bra.

Vi är den första klassen som läser till veterinärer enligt det nya europeiska universitets-systemet vilket betyder att de ändrat på delar av utbildningen. Vi kan (om vi vill) ta en kandidatexamen i veterinärmedecin efter tre år och sedan göra något annat men om vi vill få legitimation och jobba som veterinärer måste vi gå hela utbildningen och ta en master-examen.
Det trista är att vi inte kan jobba som smådjursveterinärer efter fyran som de innan oss gjort i alla år. Det ger mig förvisso ett till riktigt sommarlov men det är ju roligare ju fortare man kan börja jobba.

Forskade även lite mera i utlandsmöjligheterna och det verkar vara svårt att hitta möjligheter att byta utbildningsdelar rakt av men jag fick tips om att det kan finnas en bra ett-årig patologikurs i England. Men då måste man ju gå ett år extra och frågan är om man vill det under själva utbildningen. Fick i alla fall en massa att fundera på inför framtiden.

Men jag kanske ska satsa på att klara tentan i grundläggande anatomi om tre veckor till att börja med.

No comments: